PROJECT 01 TO THE END OF THE WORLD OR TO THE EDGE OF THE PAPER

Jos van Merendonk & Bob Law

06-03-16 > 01-05-16.

Met ‘To the End of the world or to the edge of the paper’ trapt Parts Project af. De tentoonstelling brengt het werk van Bob Law en Jos van Merendonk samen. Twee mannen. Twee generaties. Twee tekenaars. Twee schilders. Twee tekenaars die schilderen. Twee kunstenaars die ruimte creëren en begrenzen.

Het werk van de in Nederland nauwelijks bekende Bob Law (1934 – 2004) heeft zowel een minimalistisch als conceptueel karakter. Zijn werk is helder en sprekend, zowel robuust als poëtisch: schematische, bijna primitieve, landschappen met krachtige potloodlijnen, tekeningen met slechts een enkele lijn die de randen van het blad lijkt af te tasten, schilderijen met een fijnzinnig opgebouwde verflaag en een subtiele lijn die de vorm van het doek volgt. Al zijn werk is terug te leiden naar de serie Fields, tekeningen waarin hij eind jaren vijftig zijn relatie met het omliggende landschap onderzocht. Deze in wezen complexe zoektocht naar zichzelf in relatie tot de rest van de wereld, speelt zich altijd af in zijn zo eenvoudig ogende werk.

Jos van Merendonk (1956) keek tijdens zijn studietijd aan het begin van de jaren tachtig naar de generatie kunstenaars waar Law onderdeel van uitmaakte. In een poging de discussie over de mogelijkheden van schilderkunst te omzeilen creëerde Van Merendonk zijn eigen beeldtaal. Hij maakte een neutrale basistekening van een slinger, een ovaal en een z-vorm, zonder enige referenties. Deze tekening vormt nog altijd – het is inmiddels ruim 30 jaar later – de basis van al zijn werk. De getekende vorm herinterpreteert hij steeds met groene verf. Dat leidt tot een feest aan schilderijen: een maas van dicht op elkaar, nauwkeurig geschilderde lijnen, een stapeling van gekke plakkaten verf, wiebelende gespoten lijnen of een subtiele tekening in verf gekrast. Binnen de door hemzelf opgelegde grenzen eigent hij zichzelf ongekende vrijheid toe. Voor ‘To the End of the world or to the edge of the paper’ maakt van Merendonk een wandschildering, waarop reeds bestaande schilderijen een plek krijgen.

Het samenbrengen van deze twee kunstenaars – niet enkel in een collectie, maar ook op deze tentoonstelling – berust op de intuïtie van een verzamelaar. Het sobere, zwart met witte werk van Law en de monochrome groene werken van Van Merendonk vormen een gewaagd visueel duo. Een samenspel tussen twee kunstenaars die beiden met hun werk de concentratie van de kijker opeisen. Ze nodigen je uit voor een verblijf in een tussenruimte. Een plek waarnaar je tussen de lijnen van het schilderij of de tekening meegenomen kan worden. Waar naartoe? Naar de verste uiteinden van de wereld, of naar de simpele grenzen van het papier.

De titel van de tentoonstelling is afkomstig uit het artikel ‘Bob Law 1999/2009’ van David Batchelor, opgenomen in Bob Law, A Retrospective, Londen: Ridinghouse, 2012

Jos van Merendonks website

Review op Chmkoome’s blog
Review op Trendbeheer

Review op Villa La Repubblica

NRC, 22-03-2016
De Volkskrant, 08-03-2016
Den Haag Centraal, 03-03-2016