PROJECT 16 DISRUPTION AS PART OF THE DEAL

Ewerdt Hilgemann & Diet Sayler in dialoog

06-09-20 > 01-11-20.

Disruption as part of the deal brengt twee kunstenaars samen die al decennialang strikt geometrische vormen naar hun hand zetten: de schilder Diet Sayler (Timișoara, 1939) en beeldhouwer Ewerdt Hilgemann (Witten, 1938). Beide kunstenaars ontdekken in de jaren tachtig, in lijn met het werk dat ze tot dan toe hebben gemaakt, een vorm en werkwijze die hen zo aanspreken dat ze tot op de dag van vandaag het uitgangspunt bieden voor hun kunst.

Voor Hilgemann is het de aantasting van de perfecte geometrische vorm van een kubus door deze te laten ‘imploderen’. Het is deze ingreep, dit proces waarin intuïtie, natuurkracht en ratio samenkomt dat Hilgemann ook vandaag de dag nog bezighoudt en dat steeds weer opnieuw nieuwe ontdekkingen en vormen oplevert: van grootse, bulderende kolommen tot kleine licht vervormde halve kubussen die hij liefkozend butterflies noemt. De recente en zelfs gloednieuwe werken die in Disruption as part of the deal te zien zijn tonen de spannende nieuwste richtingen waar zijn werk hem brengt.

Voor Sayler is het een persoonlijk gevonden geometrische vorm, zijn ‘basis element’, dat ontstaat vanuit een raster waarvan hij delen weghaalt. De variaties die door dit proces ontstaan zijn talloos. Zijn basis-elementen doen dan weer denken aan robots, Tetrisblokjes, puzzelstukjes van een Happy Cube of een even archaïsch als futuristisch fantasieschrift. Het is een element dat sindsdien in al zijn werk terugkomt op diverse manieren: uiteengewaaierd op grote doeken of geïsoleerd als een site-specific muurschildering. Disruption as part of the deal laat met drie heel uiteenlopende series schilderijen, foto’s en collages van 1980 tot heden de rijke mogelijkheden van zijn basis-element zien.

Hilgemanns en Saylers bijna obsessieve bezigheid met de door hun ontdekte vorm en werkwijze komt voort uit een beeldende zoektocht die beide kunstenaars delen: naar de verhoudingen van het persoonlijke en het objectieve, toeval en controle, het seriematige en het individuele, ratio en intuïtie. Dat levert twee fascinerende en zeer verschillende oeuvres op.